Drony cieszą się rosnącą popularnością i trudno się temu dziwić. Ich cena jest na tyle przystępna, że w posiadanie najmniej skomplikowanego modelu bez trudu może wejść każdy z nas, a do tego rośnie liczba firm oferujących nam drony do zastosowań komercyjnych. Czas zatem zgłębić naszą wiedzę na ich temat rozprawiając się z najczęściej pojawiającymi się pytaniami.
Najbardziej klasyczna definicja drona mówi o tym, że jest on bezzałogowym statkiem powietrznym. W zależności od modelu może on odbywać zarówno lot autonomiczny, jak i zdalnie sterowany.
Polskie prawo lotnicze nie uregulowane w sposób spójny i w tej chwili często wymaga różnych pozwoleń. W większości rodzajów przestrzeni powietrznej loty dronami są dozwolone i legalne, nie zawsze jednak możemy je wykonywać bez uzyskania specjalnego pozwolenia. Jeśli zatem nie zdawaliśmy egzaminu umożliwiającego uzyskanie świadectwa kwalifikacji UAVO, musimy stosować się do zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. wydanym w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo lotnicze (tu pobierzesz). Już w jego wstępie napotykamy zresztą na pierwsze ograniczenie, rozporządzenie mówi bowiem o bezzałogowych statkach powietrznych, których maksymalna masa startowa nie przekracza 25 kilogramów i tylko takimi dronami możemy poruszać się w polskiej przestrzeni powietrznej bez specjalnych uprawnień - w zasięgu wzroku.
Pozwalając sobie na bardzo duże uproszczenie można przyjąć, że polska przestrzeń powietrzna dzieli się na kontrolowaną i niekontrolowaną. Ta druga, co do zasady (choć niestety z wieloma wyjątkami) zaczyna się na wysokości ziemi i sięga trzystu metrów. W fachowej literaturze jest ona określana mianem klasy G i przyjmuje się, ze za bezpieczeństwo operacji lotniczej odpowiada na niej pilot. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku przestrzeni kontrolowanej, na tej bowiem pilot (w tym również pilot drona) ma obowiązek uzyskania zgody kontrolera oraz zgłoszenia planu lotu. Drony traktowane są nieco bardziej liberalnie niż inne jednostki latające, choć jednak loty wykonywane w zasięgu wzroku operatora są zwolnione z przepisów ogólnych, również ich operatorzy muszą zgłaszać zamiar lotu do PAŻP i starać się o zgodę kontrolera lotniska.
Na przykład chcąc polatać przy kolumnie Zygmunta w Warszawie trzeba mieć:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej stara się wychodzić naprzeciw potrzebom operatorów dronów. Na należących do niej stronach internetowych (a także na witrynach wielu serwisów poświęconych bezzałogowym statkom powietrznym) można więc znaleźć interaktywną mapę, która pozwala zapoznać się z charakterem polskiej przestrzeni powietrznej i określić, na jakich odcinkach latanie dronem jest zabronione lub wymaga specjalnych zezwoleń (tutaj) i bardziej szczegółowo (tutaj).
Nad parkami narodowymi jest strefa P, co oznacza całkowity zakaz lotów.
W strefie RMZ obowiązkowy jest kontakt radiowy.
Polecana aplikacja do sprawdzania lokalizacji odpowiednich do użycia dronów to dreoneradar.eu.
Loty wykonywane z wykorzystaniem dronów mogą być niezwykłą przygodą i wyjątkowym doświadczeniem bez względu na wiek oraz płeć użytkownika. Mogą odbywać się na terenie całego kraju, należy jednak pamiętać o tym, że niezapomniane doznania potrafią zostać zakłócone przez niefrasobliwość użytkownika. Wiele rażących błędów jest popełnianych nieświadomie, choć, oczywiście, nie sprawia to wcale, że stają się one mniej dotkliwe, latając dronem warto więc przestrzegać kilku zasad:
zdjęcie ze strony: http://ulc.gov.pl/uav
UAVO znane w polskim prawie jako świadectwo kwalifikacji operatorów dronów to dokument, którego uzyskanie jest niezbędne, gdy chcemy wykorzystywać bezzałogowy statek powietrzny do celów innych niż rekreacyjne i sportowe. Ze szczegółowymi zasadami jego uzyskania możemy zapoznać się analizując przepisy rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji.
Co ciekawe, choć w najbliższym czasie może się to zmienić, o świadectwo kwalifikacji możemy ubiegać się nawet, jeśli nasze starania nie zostały potwierdzone odbytym wcześniej szkoleniem. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie szkolenie wykonać, warto mieć jednak na uwadze to, że certyfikaty wydawane przez różnego rodzaju ośrodki szkoleniowe nie są tożsame z UAVO. Aby ubiegać się o świadectwo kwalifikacji operatorów dronów należy mieć ukończony osiemnasty rok życia.
Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej. Powinien być poprzedzony badaniami lekarskimi potwierdzającymi, że osoba starająca się o świadectwo kwalifikacji nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do sterowania dronem.
Komercyjne wykorzystanie dronów to temat-rzeka. Nie można nie odnieść wrażenia, że jest to branża szczególnie dynamicznie rozwijająca się. Już dziś może nas zachwycać jej rozmach, a przecież trudno nie zgodzić się z tym, że podmioty szukające nowych zastosowań dla dronów nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Dziś drony wykorzystywane są między innymi do:
• fotografowania i filmowania uroczystości rodzinnych,
• przeprowadzania mniej i bardziej profesjonalnych sesji zdjęciowych,
• realizowania filmów reklamowych,
• transmisji na żywo z uroczystości i wydarzeń sportowych,
• filmowania miejsc, które są niemal niedostępne dla ludzi, należy jednak pamiętać że drony są dość głośne i nie powinno się zakłócać spokoju zwierząt.
Masz dodatkowe pytania? Uważasz, że brakuje jakiejś ważnej informacji? Napisz do nas: kontakt@taakiprezent.pl.
Kurs operatora drona w Katowicach
Filmowanie wesela z drona na Śląsku
Wszystkie pola są wymagane.