Kontakt telefoniczny: 32 327 51 04, 784 938 142
Godziny pracy biura: pn. - pt. od 8.00 do 15.00
Kontakt mailowy: kontakt@taakiprezent.pl
10 grudnia 2015
Poradnik Początkującego Off-roadowca. Część I: Samochód

Czym jeździć w trasy offroadowe?

Pytanie niby proste. Najogólniej może być to każdy pojazd z napędem na 4 koła, ale jak wiadomo „diabeł tkwi w szczegółach”. Postaram się wam w tej części naświetlić pewne bardzo istotne kwestie, na jakie trzeba zwrócić uwagę kupując samochód do jazdy w terenie.
Przede wszystkim trzeba wiedzieć w jakim terenie mamy jeździć. Czy nastawiamy się na turystykę off-roadową, niedzielne wycieczki z rodziną na łono natury czy po prostu chcemy zagrzebać się w glebie, mieszać błoto i toczyć na kołach doniczki, czyli troszkę ostrzej pojeździć?

samochód offroadowy

Samochód do turystyki offroadowej

Do turystycznej wyprawy terenowej wystarczy nam dowolny samochód z napędem 4x4. Nadwozie może być usadowione na ramie, ale też może mieć konstrukcję tzw. samonośną.

Do wyboru mamy bardzo szeroką gamę samochodów począwszy od popularnych Suzuki Samuraiów, poprzez Nissany Patrole, przeróżne pick-upy, aż po przerośnięte SUVy, których ostatnio produkuje się najwięcej.

Na co zwrócić uwagę kupując samochód offroadowy?

Kupując taki samochód szczególnie sprawdzamy:

• kondycję układu napędowego począwszy od silnika poprzez skrzynię biegów;
• skrzynie rozdzielcze;
• kondycję zawieszenia i hamulców;
• czy istnieje możliwość założenia do samochodu odpowiednich opon;
• czy jest możliwość założenia odpowiedniego osprzętu.

samochód offroad

Jakie opony użyć do jazdy offroadowej?

Pamiętajcie, że właściwości jezdne naszego samochodu zależą od wielu czynników. Odpowiednia trakcja zarówno w czasie podjazdów jak i zjazdów daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa, oraz niebywałą frajdę. O to najłatwiej zadbać dobierając odpowiednie opony

A jak je wybrać? Do turystyki off-roadowej w zupełności wystarczą opony typu AT (All Terrain – z uniwersalnym bieżnikiem, na każdy teren), ale można wybrać też opony nieco agresywniejsze z charakterystyką MT (Mud Terrain – opona błotna) szczególnie z bieżnikami podobnymi do BF Goodrich MK1 lub BF Goodrich MK2. Pamiętajcie, że kupując opony niezwykle ważna jest głębokość bieżnika – nowe opony mają przeciętnie około 13-16 mm.

Akcesoria offroadowe

Jeśli chcemy zapuszczać się samochodem w bardziej wymagający teren musimy zwrócić uwagę na obecność wyposażenia offroadowego takiego jak:

  • stalowe zderzaki do których można przykręcić wyciągarkę;
  • przy zderzakach powinny znajdować się miejsca kotwiczenia liny holowniczej;
  • przy drzwiach stalowe progi powinny chronić oryginalne elementy nadwozia;
  • płyty chroniące drążki kierownicze, skrzynie biegów i mosty
  • możliwość założenia dodatkowego oświetlenia czy wyposażenia dodatkowego jak np. bagażniki wyprawowe czy uchwyty na podnośnik hi-lift.

Pamiętajcie, że aby czuć się pewnie i bezpiecznie w każdej sytuacji, wszystkie te elementy powinny mieć odpowiednie atesty. Takie wyposażenie z reguły nie jest montowane seryjnie, ale można je kupic w każdym dobrym sklepie 4x4.

To tyle na początek. W kolejnej części postaram się opisać jaki kupić samochód , jesli macie ochotę na ostrzejszą jazdę. Poruszę też między innymi temat systemów zawieszenia i odpowiednich kół

Życzę miłej lektury KOYOT.

 

O autorze:
KOYOT jest offroadowcem z krwi i kości. Nie tylko organizuje wyprawy i imprezy offroadowe, ale też szkoli przyszłych offroadowców i dokonuje przeróbek mechanicznych swoich samochodów.
Offroadową przygodę zaczął od turystycznej przejażdżki UAZem podczas zlotu miłośników aut 4x4. Tam po raz pierwszy doświadczył pozytywnego oddziaływania adrenalinowego kopa na swój organizm. Zapach spalin z przegrzanego silnika zmieszanych z aromatem błota smażonego na tłumiku zachwycił go, a offroad stał się jego namiętnością i pomysłem na życie.
W ciagu blisko 20 lat swojego offroadowego doświadczenia był posiadaczem kilkunastu samochodów offroadowych uznanych marek, ale też jeździł zmotami*. Obecnie mota Land Rovera Discovery 3,5 l V8, aby uzyskać idealnie dostosowanego do wymagających tras offroadowego potwora.

*zmota – w żargonie offroadowców samochód poddany motaniu, czyli serii przeróbek sięgających wszystkich elementów auta, nieraz polegających na złożeniu zupełnie nowego auta niczym nieprzypominającego pierwotnego modelu.

Możesz się wybrać z Koyotem na wyprawę offroadową lub podarować taką przygodę w prezencie tutaj.

Wszystkie pola są wymagane.