Pytanie niby proste. Najogólniej może być to każdy pojazd z napędem na 4 koła, ale jak wiadomo „diabeł tkwi w szczegółach”. Postaram się wam w tej części naświetlić pewne bardzo istotne kwestie, na jakie trzeba zwrócić uwagę kupując samochód do jazdy w terenie.
Przede wszystkim trzeba wiedzieć w jakim terenie mamy jeździć. Czy nastawiamy się na turystykę off-roadową, niedzielne wycieczki z rodziną na łono natury czy po prostu chcemy zagrzebać się w glebie, mieszać błoto i toczyć na kołach doniczki, czyli troszkę ostrzej pojeździć?
Do turystycznej wyprawy terenowej wystarczy nam dowolny samochód z napędem 4x4. Nadwozie może być usadowione na ramie, ale też może mieć konstrukcję tzw. samonośną.
Do wyboru mamy bardzo szeroką gamę samochodów począwszy od popularnych Suzuki Samuraiów, poprzez Nissany Patrole, przeróżne pick-upy, aż po przerośnięte SUVy, których ostatnio produkuje się najwięcej.
Kupując taki samochód szczególnie sprawdzamy:
• kondycję układu napędowego począwszy od silnika poprzez skrzynię biegów;
• skrzynie rozdzielcze;
• kondycję zawieszenia i hamulców;
• czy istnieje możliwość założenia do samochodu odpowiednich opon;
• czy jest możliwość założenia odpowiedniego osprzętu.
Pamiętajcie, że właściwości jezdne naszego samochodu zależą od wielu czynników. Odpowiednia trakcja zarówno w czasie podjazdów jak i zjazdów daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa, oraz niebywałą frajdę. O to najłatwiej zadbać dobierając odpowiednie opony
A jak je wybrać? Do turystyki off-roadowej w zupełności wystarczą opony typu AT (All Terrain – z uniwersalnym bieżnikiem, na każdy teren), ale można wybrać też opony nieco agresywniejsze z charakterystyką MT (Mud Terrain – opona błotna) szczególnie z bieżnikami podobnymi do BF Goodrich MK1 lub BF Goodrich MK2. Pamiętajcie, że kupując opony niezwykle ważna jest głębokość bieżnika – nowe opony mają przeciętnie około 13-16 mm.
Jeśli chcemy zapuszczać się samochodem w bardziej wymagający teren musimy zwrócić uwagę na obecność wyposażenia offroadowego takiego jak:
Pamiętajcie, że aby czuć się pewnie i bezpiecznie w każdej sytuacji, wszystkie te elementy powinny mieć odpowiednie atesty. Takie wyposażenie z reguły nie jest montowane seryjnie, ale można je kupic w każdym dobrym sklepie 4x4.
To tyle na początek. W kolejnej części postaram się opisać jaki kupić samochód , jesli macie ochotę na ostrzejszą jazdę. Poruszę też między innymi temat systemów zawieszenia i odpowiednich kół
Życzę miłej lektury KOYOT.
O autorze: *zmota – w żargonie offroadowców samochód poddany motaniu, czyli serii przeróbek sięgających wszystkich elementów auta, nieraz polegających na złożeniu zupełnie nowego auta niczym nieprzypominającego pierwotnego modelu. |
Możesz się wybrać z Koyotem na wyprawę offroadową lub podarować taką przygodę w prezencie tutaj.
Wszystkie pola są wymagane.